De veiligheid in het verkeer begint altijd bij jezelf als voetganger fietser bestuurder als je deelneemt in het verkeer. Ook alle overige medeweggebruiker die deelnemen in het verkeer dienen de veiligheid in acht te nemen. Alle ongelukken die gebeuren in het verkeer is een menselijk fout die eigenlijk niet had mogen gebeuren. Door niet goed anticiperen en zich niet op tijd te laten zien en aan de regeltjes in het verkeer gehouden.
Onder dit veilig fietsen item vallen alle fietsers bestuurders die met de genoemde ((fiets-} twee- driewieler fietsen, fatbikes, brommers, scooters, bakfietsen, ebikes, brommobiel, spedelec, mountainbikes, racefietsen en niet genoemde fietsen) deel nemen in het verkeer.
Bij het veilig fietsen als fietser met je twee- driewieler fiets, fatbike, brommer, scooter, bakfiets, ebike, brommobiel, spedelec etc. in het verkeer negeer je ook gewoon de veiligheid in het verkeer. Je steek geen arm of hand uit en geeft dus geen richting aan. Alle overige medeweggebruikers moeten maar rekening houden met jouw en zien waar je naar toe gaat. Als je als fietser op je twee- driewieler fietst, fatbike, brommer, scooter, bakfiets, ebike brommobiel laat je natuurlijk altijd duidelijk niet zien! Doordat je nooit met je verlichting aan fietst. Kent de verkeersregels zeer goed in het verkeer, van rood licht en rechts heeft voorrang heeft u nog nooit gehoord. Weet niet dat je als fietser op je twee- driewieler fiets, fatbike, brommer, scooter, bakfiets, ebike spookrijdt op het fietspad want dit is toch het fietspad. Rijd je gewoon op trottoir en negeert de verbodsboren. Veilig fietsen met je twee- driewieler fiets, fatbike, brommer, scooter, bakfiets, ebike begint ook altijd in het donker zonder licht aan te rijden. En van de richtingaanwijzers die zo af en toe nog werken op de niet defecte voertuigen als vrachtwagens auto’s zie je niet knipperen. En haalt je deze voertuigen ook nog eens gewoon met je twee- driewieler fiets, fatbike, brommer, scooter, bakfiets, ebike in.
Natuurlijk alle overige deelnemers autombilisten bestuurders nemen fietser ook niet serieus in het verkeer en denken dat de fietser geen voorrangsregels heeft of rechten in het verkeer. Daarom dien je als grote kwetsbare deelnemer als fietser voetganger in het verkeer ook altijd alerter te zijn op de gevaren in het verkeer door duidelijk richting aan te geven en je altijd goed en veilig te laten zien.

De veiligheid als fietser op uw (fiets-} ) op de weg en in het verkeer begint al bij het van huis afgaan.
Controleer je (fiets-} ) op gebreken:
- Verlichting voor en achter correct functioneerd.
- Koplamp verlichting goed is afgesteld in hoogte en niet verblind.
- Voorzien is van voor- achter- zijreflectoren.
- Uw remmen goed werken.
- Voorzien is van een werkende fietsbel.
- Banden voorzien zijn van goede spanning en profiel.
- Wees altijd goed zichtbaar. Rij en fietst overdag ook met uw (fiets-} ) verlichting aan.
- Laat je overdag ook zien in het verkeer waar u heen gaat door correct richting aan te geven.
- Zorg altijd voor goede zichtbaarheid in het verkeer:
- Dat uw voor en achter verlichting correct functioneerd werkt.
- Als u fiets onder bomen en schaduw.
- Op wegen door verblinding overige weggebruikers van de zon.
- Op wegen die geen veilig vrij fietspad naast liggen, hebben.
- Draag een reflectie veiligheidshesje.
- Uw vrije keuze Draag voor uw persoonlijke bescherming een fietshelm.
- Zorg altijd dat de remmen goed werken.
- Uw richtingaanwijzers goed functioneren werken.
- O ja uw fiets heeft ook geen richtingaanzijzers gebruik en steek ook dan ook altijd je arm en hand naar links of rechts uit.

Laat je duidelijk veilig zien als fietser in het verkeer ook overdag! Fietst met je licht aan!

De fietstoerclubs en wielrenners houden zich ook niet aan de veilig verkeersregels. Fietsen ook niet op de verplichte fietspaden maar gewoon op de weg rijbaan naast het fietspad fietsrijstrook. En ze laten zich altijd zeer duidelijk niet zien overdag zonder reflectieveiligheidshesje. Fietsen dag of nacht en gewoon overdag in hun donker kleding zonder fiets reflectoren en verlichting. Ook fietsen deze fietstoerclubs en wielrenners met velen naast elkaar met hogesnelheden en alles moet voor hun fietsgedrag uitwijken en aan de kant.
Veiligheid op de weg begint ook bij goed gezien worden in weer en wind dag en nacht als fietser en voetganger.