Dagelijks rijden veel Landbouwverkeer Loonwerkers Veevoeder- Mest- Melk- Vee- Dieren- en Bloementransporten op de weg. Dan zijn er alle andere transporten voor bevoorrading en werkzaam zijn in de agrarische sector op de weg. De oogstcampagne start en de oogst bieten gras hooi granen mais aardappelen gaat weer van het land. Dan rijden er extra landbouwverkeer en loonwerkers met trekkers en tractors met grote zware landbouwmachines voor het oogsten af en aan.

Al het overige agrarische landbouwverkeer en veetransporten rijden ook over die smalle polder- binnen weggetjes naar hun bestemmingen. Als er wordt geoogst gerooid gemaaid bevoorraad wordt er ook geladen op open aanhangwagens of wordt het in een kipper trailers opleggers gestort geladen. De een wordt nog zwaarder beladen dan de ander, tot zelf overbelading! Dan rijden ook nog de melk en mest rijders met hun tankwagens over deze smalle binnen en polderweggetjes.

Al het landbouwverkeer en bestuurders rijden met hun voertuigen trekkers tractors over deze smalle polder- binnen weggetjes naar hun werk los laad bestemmingen. De 1 in nog een vrolijker bui dan de ander. Onderweg komen ze op deze smalle binnen en polder weggetjes meerdere collega´s en ook de overige medeweggebruiker tegen. Zwaar beladen en groot dat ze zijn kunnen ze geen gebruik maken van de zachte berm. Daar ze zich dan hierdoor vastrijden in de zachte berm.

Gaan alle bestuurders die elkaar tegemoet rijden over deze smalle binnen en polder weggetjes tijdens het passeren van hun gas af, of blijven ze gewoon door razen! De rijstijl mentaliteit rijgedrag van alle bestuurders medeweggebruikers trekkers tractors bestuurders spelen dan hierin een grote rol. De mentaliteit van ik ga niet van het gas en ga ook niet aan de kant. Ze zien mij toch aankomen en dat de weg te smal is om te passeren. Ze moeten maar aan de kant en ruimte maken voordat ik er ben. Ik heb ook mijn recht op de weg.

Ja, een fietser die hier gewoon op de smalle weg fietst. Wat doe je dan als bestuurder van een auto en groot voertuig als je deze fietser tegemoet rijdt of van achteren benaderd die allen gewoon voor jouw op een smalle weg fietsen. Die daar gewoon fietsen en rijden en dan plotseling vanachter wordt ingehaald op deze smalle weggetjes. Deze fietser krijgt dan opeens de schrik van hun leven omdat die gewoon rakelings wordt ingehaald door een te snelle auto of groot gevaarte. Deze fietser zit dan met angst en beven op de fiets en vliegt zo de berm in, om stil te gaan staan van de schrik.

Door deze onveilige inhaalactie en de schrikreactie van de fietser kan deze vallen en onder het voertuig belanden.

De rijstijl mentaliteit en rijgedrag van alle medeweggebruikers bestuurders zoals de auto trekker tractor bestuurders zeg dan ook heel veel. Verminder vaart u ziet de fietsers al ver voor je fietsen. Deze enkele seconden tijdverlies om normaal de fietser die niet aan de kant hoeft te gaan veilig voor uw inhaalactie te passeren. U dwingt dit ook niet af. Als u niet veilig in kan halen blijft u gewoon netjes op afstand van zeker 50 meter achter de fietser aanrijden. De fietser hoeft niet aan de kant voor u, raar vindt u dat, nee alleen recht voor u bestaat ook niet. Ook fietsers die uw tegemoet rijden dienen uw respect op een smalle weg. Ga van uw gas en stop eventueel om de fietser op deze smalle weg gelegenheid te geven veilig te passeren. Ook hebben de grote landbouwmachine veel uitstekende delen waardoor de passerende of inhalende fietser kan worden geraakt. Door de uitstekende delen van het voertuig kan de fietser hierdoor blijven haken vastzitten. En erger kan komen te vallen en onder de wielen van uw voertuig terecht komen.

Veiligheid gaat verder dan alleen maar aan uzelf te denken, anticipeer en zie als bestuurder ook de gevaren voor kwetsbare medeweggebruikers. U vindt 50 meter ook raar om achter deze voor u rijdende fietser te blijven rijden. Oké ze valt met haar fiets wat is uw reactietijd en remweg. Want wat was u alweer aan het doen achter uw stuur! Ja eerlijk, afgeleid door een sigaretje te draaien, praten over je bakkie, slokje drinken, boekhouding, dit alles kost u veel extra reactie tijd.

Als trekker tractor bestuurder denkt u ook aan de veiligheid tijdens uw werk en blijft u anticiperen tijdens het rijden op de weg. Rij veilig, werk veilig en voorkom narigheid en blijf anticperen voorkom ellende met dit gebeurt mij niet. Houd u aan de afstand maximum snelheid en de veiligheid op de weg.

Want een ongeval zit in een klein hoekje van ondoordachtzaamheid van het niet anticiperen van uzelf natuurlijk, maar wel van die ander. Dan moet u levenslang met grote schuldgevoelens leven! Had ik dit kunnen voorkomen.

Voor de duidelijkheid het verschil van een trekker of tractor.

  • Een trekker is een vrachtauto die een oplegger trekt.
    • Trekker oplegger / trailer combinatie.
    • Trekker distritrailer.
  • Een tractor is een machine die landbouwwerktuigen trekt.
    • Tractor met aangekoppelde maiswagen
    • Tractor met aangekoppelde giertank.

Door deze onveilige inhaalactie en de schrikreactie van de fietser kan deze vallen en onder het voertuig belanden.

Dit kan zo maar jouw eigen kind of familielid zijn die door zo’n inhaalactie of ondoordachtzaamheid van de voertuig tractor trekker bestuurder komt te vallen met zijn fiets, en verongelukt!